سنسورتصویر کوانتوم دات - Quantum Dots Image Sensor
 
پنج شنبه 6 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

تکنولوژی جدید بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر این امکان را در آینده فراهم میکند که دوربین تلفنهای همراه عکسهایی با کیفیت بسیار بالا  نظیر مراسم عروسی بگیرند. برای این منظور شرکت InVisage Technology در کالیفرنیا سنسور تصویری را با نیمه هادی "کوانتوم دات" Quantum Dots بجای سیلیکون ارتقاء داده است و مدعی شده که کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین با این سنسور تا چهاربرابر افزایش میآبد.

بیشتر دوربینهای امروزی یا از سنسور CCD (Charged-Coupled Device) و یا از سنسورهای برپایه تکنولوژیCMOS (Complementary Metal-Oxide-Semiconductor) برای ثبت تصاویر بهره میگیرند. سیلیکون بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر امروزی دارای راندمان جذب نور درحدود 50% میباشد. کاهش راندمان بواسطه لایه های هادی مس و آلومینیوم بکاررفته در مدارالکترونیکی روی سطح سیلیکون ایجاد میشود. فلز موجود در سطح باعث بلوکه شدن نور میشود، بطوریکه تنها کسری از یک سنسور سیلیکون در معرض تابش نور قرار میگیرد.

 

جایگزین کردن سیلیکون با کوانتوم داتها همه چیز را تغییر میدهد. یک کوانتوم دات عبارتست از نانوکریستالی که از کلاس ویژه ایی از نیمه هادیها ساخته شده است. کوانتوم داتها به سازندگان قطعات الکترونیکی این امکان را میدهد تا درجه ی بالایی از کنترل روی خواص رسانایی و تا حدود 90درصدِ راندمان جذب نور آن را داشته باشند.

علاوه بر بیشترکردن حساسیت، شرکت InVisage، بخش الکترونیکی قطعه را در لایه های زیرین فیلم کوانتوم قرار داده است، جاییکه باعث بلوکه کردن نور نشوند.

کوانتوم داتها را علاوه بر سیلیکون میتوان از ترکیبات باینری تلریوم یا سولفیدها ساخت. شرکت InVisage دقیقاً مشخص نکرده که از چه ماده ای برای ساخت سنسور کوانتوم داتی خود استفاده کرده است.

برخلاف باندفاصله (Band Gap) غیرمستقیم سیلیکون، کوانتوم داتها باندفاصله مستقیمی دارند که باعث میشود حساسیت بیشتری به نورمرئی، ماوراءبنفش و حتی امواج مادون قرمز داشته باشند.

در سالهای اخیر، سازندگان دوربینهای عکاسی با بالاتربردن مگاپیکسل دوربین بعنوان مهمترین قابلیت، مشتریها را جذب خود میکردند. اما واقعیت این است که میزان کیفیت یک تصویر بیشتر به اندازه سنسور بکاررفته در آن بستگی دارد تا به مگاپیکسل دوربین.

برای دریافت نور، سنسورهای تصویر به حداکثر فضای ممکن نیاز دارند. دوربینهای قدرتمند DSLR سنسور تصویری دارند که در حدود یک سوم یک کارت اعتباری است، در حالیکه اندازه این سنسور در دوربینهای تلفن همراه کمتر از یک چهارم اینچ است (تصویر زیر). سنسور کوچکتر بمفهوم حساسیت کمتر هر پیکسل سنسور به نور است که منجر به کیفیت پایینتر تصویر میشود.

بنا به گفته مدیر فروش شرکت InVisage سنسورهای تصویر براساس کوانتوم دات خیلی از سنسورهای CMOSگرانتر نخواهند بود: "در حال حاضر چند نمونه در دست ساخت داریم که تا پایان امسال کار ساخت آنها به اتمام خواهد رسید تا در اختیار سازندگان تلفن همراه قرار گیرد و سنسورها تا اواسط سال دیگر درون تلفن همراه جاسازی خواهند شد."   

 

تفاوت اندازه سنسور تصویر در دوربین تلفن همراه و دوربین قدرتمندDSLR

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان